Ipar, termelés

Adatok frissítve: 2022. december

Az ipari, termelő cégeknél 2010-es évek második felében jelentős béremelkedést lehetett tapasztalni a korábbi évekhez képest. Portálunk több mint 10 éve gyűjti a fizetési adatokat. Ez alapján az ipari szektorban a fizetések az 5-6 évvel korábbi szint másfél-kétszeresére emelkedtek 2021-2022-re. Budapesten továbbra is magasabbak a fizetések, a felsőfokú végzettségűek körében jellemzően 600.000-800.000 forint körül alakultak 2022-ben. A vidéki ipari centrumokban komolyan felzárkóztak a bérek a budapesti szintekhez, felsőfokú diplomával 500.000-700.000 forint körüli fizetésekkel lehet a leggyakrabban találkozni. Középfokú végzettséggel némileg alacsonyabb fizetések érhetők el.

És Te mennyit keresel? Magyarországon nem szokás ezt a témát nyíltan megbeszélni, de sokan lennének rá kíváncsiak. Írd le a fórumban is, hogy mennyi a fizetésed, és olvasd el, mit írnak mások!

A táblázatokat a beküdött kérdőívek adatainak felhasználásával állítottuk össze. Töltsd ki Te is a kérdőívet (ha még nem tetted), hogy minél megbízhatóbb elemzéseket tehessünk közzé!
:: 
Fizetések az iparban vidéken
Fizetések az iparban Budapesten

Nagyon igazad van, a búbánatos lőtéri kutyát sem érdekli, ha ki tudod számolni elsőfajú teljes elliptikus integrállal, hogy az anyagi pont milyen szögeltéréssel fog mozogni 14,769 ms múlva, és a hasonló marhaságok, amiket tanítanak az egyetemeken. Be is árazta a piac ezt a sok haszontalan és értéktelen tudást, csak azt sajnálom akit most félrevezetnek a szülei vagy ismerősei és beiratkozik egyetemre, mert azt hiszi hogy mérnökként milyen jól lehet keresni...

Én azért nem teljesen értek egyet veletek. Abban igazatok van, hogy alapvetően nem éri meg az MSc, ha csak a fizut nézzük. Tényleg senki nem fizeti meg, max később, ha olyan az ember, tudhatja hasznosítani, de akkor sem a papírt, hanem azokat az extra éveket, amiket elmelegedett az egyetemen pluszba és kicsit jobban leüllepedett az a sok marhaság, amit 3-3.5 évben megpróbáltak beleverni. Tény, hogy nem PLC programozásnál lesz ennek előnye, de vannak munkakörök (RF, orvosi műszertechnika, robot fejlesztés, szenzorika, képfeldolgozás, bizonyos matekosabb prog. pozik), ahol hasznos az extra matek, fizika tudás, igaz, ezekből azért nincs tengernyi lehetőség. Szóval, én sem alapvetően anyagi szempontból látom előnyét, hanem inkább a későbbi pályán lehet előnye, ha olyan az ember affinitása.

Nekem az a bajom az MSc-vel és úgy általában az egyetemen tanultakkal, hogy ha te azt tényleg használni akarod legalább heti szinten a munkádban, akkor kifejezetten neked kell keresned ilyen állást, miközben más átlag pozikkal téged keresnek a fejvadászok. Imádtam a matekot, de borzasztó kevés állás volt, ahol lehetett volna használni, ráadásul paradox módon ezek fizettek volna a legrosszabbul. A közhiedelemmel ellentétben pont nem általános tudást ad az egyetem, hanem nagyon speciálisat, amit alig tudsz valahol hasznosítani.

Pár matekosabb prog pozira és projektre közelről rálátok. Igazából ezek jó része kísérleti cucc és nincs olyan szinten, hogy eladható termék legyen belőle. Nagy amcsi multik presztízsből tolják bele a pénzt, de senki nem számít működő eladható végtermékre. Aztán 1-2 év után lelövik az egészet és indítanak egy újat más emberekkel. Két computer vision projekt és egy machine learning alapú data platform bukott be így az elmúlt pár évben. A machine learninges cucc 65%-os eredményességgel becsült 1 év után. Az 15%-kal jobb, mint a pénzfeldobás ...

Nézegettem én is a proginfó Msc-t, de nekem túl lightosnak tűnt az áráért. Értem ezalatt hogy nem láttam benne semmi olyat amit ne tudna egy becsületesen végigtanult Bsc.-s önállóan elsajátítani ha kell a munkájához. Szerintem akiben van affinitás - a te példáidból is kiindulva - sokkal hasznosabb egy alkalmazott matematikus Msc a proginfó Bsc után. Sokkal több (és izgalmasabb) lehetőséget nyit meg - szerintem.

Sziasztok!

Most fogok végezni villamosmérnökként, mellette van közel 10 év szakmai tapasztalatom elektrotechnikusként.
Megkeresett egy fejvadász, havi br450-et ígértek egy borsodi multinál.
Mivel vannak rokoni kapcsolataim az ország szebbik felén ezért gondolkodok a költözésen is (Veszprém, Szfehérvár, Győr)
A Dunántúlon milyen bérre számíthatnék a fentieket figyelembe véve?

Dunántúlon talán 500-600 körül adnak meg neked ilyen tapasztalattal. Bár nagyban függ attól is, mit tudsz felmutatni, mint "tapasztalat".

Sziasztok!
Váltáson gondolkodom, és kíváncsi lennék a véleményetekre, hogy a jelenlegi csomag mennyire reális?
Kor: 32 év, gépész MSc.
Pest megyei 5 fős magyar tulajdonú kis mérnökiroda, gépész tervezés, 5 év gyakorlat.
Alapvetően irodai tervezőmunka, évi 5-6 alkalom helyszíni felmérés.
A csomag:
-bruttó 570/hó fizu bejelentve,
-év végén 2 havi (nettó 750) prémium fixen, nem forgalomfüggő, eddig mindig megkaptuk,
-új céges autó korlátlan magánhasználattal, privát használatért nem kell fizetnem (újonnan kaptam 1 éve, megadott gyártótól én állíthattam össze ~7 MFt értékben, előtte egy régebbi autót kaptam)
-céges lakáshitel lehetőség max.: 5Mft kamatmentesen, év végi prémiumból törleszthető,
-betegszabi,táppénz 100%-os fizetéssel
-céges mobil korlátlan magánhasználattal, kb.:2-3 évente csere felső kategóriás készülékre,
-az elmúlt 5 év alapján évente infláció plusz 2-4% bérfejlesztés volt,
-kötetlen munkaidő, szabadon jövök megyek, a napi 8 órából kijönnek a feladatok,
-szükség esetén home-office lehetőség adott.

Szerintem ez baromi jó a prémium és a kocsi valamint a kötetlen munkaidő miatt. Egy multinál kapnál mondjuk 750 bruttót de csak a kocsi kb. 150-200k juttatásnak felel meg. (Nem te szervízeled és fizetet a lízinget és viseled az érték vesztést) Én innen nem váltanék csak a duplájáért.

Kérdés,hogy ha nincs céges autó akkor is elköltünk-e 150-200-at havonta autóra....Én abból indulok ki hogy ha nincs céges autó akkor ott csak a sajátnak az amortizációja,üzemanyag és a szervíz van .Az meg legyen havi 50-80 ezer.

Ez egy végtelenül gyenge, a végletekig leegyszerűsített, helytelen, Móricka színvonalú számítás. Hogy mennyit költesz az autódra valójában, az egy többszörösen átjárt pénzügyi téma, kezdve az autóban fekvő vagyonod elmaradt hozamaitól a mosatás, biztosítás (casco és/vagy kötelező), gumik, parkolás, stb költségeiig, nem sorolom fel mert majd' két tucat tényezőt fizetsz ha autót tartasz fenn, amiből te felsoroltál HÁRMAT (!!!!!!) mint aki jól végezte dolgát....
Maradjunk annyiban hogy fuss neki mégegyszer.

Azért ennyire nem eszik forrón a kását. Papíron tök jó hogy kap autót használatra, de kicsit érvényesül a "közös lónak túros a háta" eset. Ha pl. megtöri az autót mondjuk totálkárra, akkor kell-e fizetnie vagy a biztosítás mindent rendez? Vagy ha csak "kicsit" töri meg és 700k a javítás, akkor legyint a munkáltatója, vagy kap egy 700k-s csekket? Kőfelverődés meg anyámkínja általános amortizáció miatt b*sztatás van, vagy lexarják?
Ezeket nem árt előre tisztázni, egyébként alapesetben én is egyetértek hogy az autófenntartás drága mulatság és 150-200k-nak megfelel ha van céges autó. De csak akkor, ha a céges autómra a parkolóban rányitják az ajtót, és nem kapok jövő héten váratlanul egy 500 ezres számlát a munkáltatótól hogy ennyibe került a 3 rétegű gyöngyházmetál fényezés és fizessek. Ha az amortizációból vagy káreseményből 1 fillér fizetési kötelezettségem (tartozásom) keletkezik, nem is kéne céges autó!

Céges autókon szokott lenni casco, aminek persze van önrésze, de ha nem zúzod le minden héten az autót, akkor ezt csak a nagyon szarrágó cégek terhelik rá az alkalmazottra.
Ennyi erővel saját autót se tarts, ott még nagyobb az esélye, hogy neked kell fizetni a javítást. Mai árak, szervizek leterheltsége mellett, ha egyébként is kéne autó, akkor jó deal egy céges autó.

Önmagában a bruttó 570-re azt mondanám, hogy nagyon karcsú, de a többi juttatással, főleg az autóval, nem rossz. Illetve a kötetlen munkaidő az nagy kincs, főleg, hogy kijössz a 8 órából.

Alapfizetésben biztos adnának jobbat. Viszont céges autót meg ilyen prémiumot nem hiszem. Ha azt mondod inflácion felul emelnek 2-4 százalékkal az is elég jó. Probald meg abból baj nem lehet.

5évre ez nagyon jó

Sziasztok!

Ország déli feléről hírek?
Szeged környékén dolgozok, gépészmérnök Bsc. 4 év tapasztalattal egy kisebb (<50 fős) cégnél.
Bruttó 480.000ft fizu és elvileg év végén valamennyi plusz (idén jöttem át ide).

Békés megyei multi, hegesztő szakmunkás nettó(!!!) 300-400000 Ft/hó. Szóval mérnökként a 480 bruttó siralmasan kevés. De mielőtt még elgondolkoznál, hogy jönnél hozzánk, a mérnöki bérek ugyanolyan sz..rok... Nekem 20 év tapasztalattal 520 bruttó. És bruttó 600 fölött nincs senki mérnökként.

Építőiparban már megfordult a trend, a szakmunkást jobban megbecsülik mint az építőipari mérnököket, szóval lehet, hogy lassan ti is hozzászokhattok ehhez a gépiparban. Nálunk a szakmunkás nélkül megáll az élet és nincs is belőlük sok, mérnökök között pedig lehet válogatni fizetés igény alapján. Van jelentkező kevesebbért is. Kereslet és kínálat ugye. De egyébként a kifejezett szakmunkát nyugaton is megfizetik ám. De az iparágamból kiindulva, van olyan szakma ahol évente 20-30 ember ha végez. Építő és építész mérnökből mondjuk 600. Az 10 év alatt 6 ezer ember. Szakmánál meg 200. Nem kell csodálkozni, hogy kiért is lesz nagyobb a verseny.
És lehet, hogy gépiparban is megtapasztaljátok ezt lassan. Azon a hegesztői fizetésen sem kell annyira csodálkozni, lehetne akár még több is.

A 2010-es évek elején mérnökökből is alig végzett valaki, tömegével morzsolódtak le az emberek a vizsgák/zárthelyik után, egy diplomaosztón is csak pár ember lézengett.
Aztán a sok "stratégiai partner" multi bejövetele után/közben elkezdték az egyetemek ontani a mérnököket, és a mérnökhiány (ami eredményezte a jó fizukat) 1-2 év alatt meg is szűnt. (Olyasmi átalakulás ment végbe, mint korábban a jogászoknál)
Ma már nincsen semekkora mérnökhiány, hiába hazudják még egy páran (főleg egyetemek terjesztik hiszen el akarják adni a képzésüket), egy-egy pozícióra tömegek jelentkeznek (ellentétben azzal amikor egy szűk évtizeddel ezelőtt örültek ha egyáltalán jelentkezett valaki de az is pályakezdő volt), ennek megfelelően jó szarok is a fizetések.
Simán előfordulhat az itt leírt szitu, hogy egy kicsit rosszabbul kereső mérnök kevesebbet keres mint egy hegesztő szakmunkás. Szóval a válaszom, hogy a gépiparban is már megtapasztalták ezt a mérnökök. A legrosszabb pedig, hogy semmilyen pozitív fény nincsen ezzel kapcsolatban az alagút végén, belátható időn belül nem fognak rendeződni a mérnöki fizetések. Annyit lehet tenni, hogy a pályaválasztás előtt álló fiatalokat tájékoztatjuk, nehogy bedőljenek az egyetemek csodás videóösszefoglalóinak és beiratkozzanak, hogy utána szaros bruttó 5-6-700-ért gürcöljenek egy multinál.

Van azért èpìtőmèrnöki szegmens ahol pedig az ezért az összegért ( amit fentebb említettél)is vidáman güriznének mert egyébként ennyi sincs. Szoktak vele dobálózni, hogy önkormányzatok, beruhazasi osztályok ès szervezetek, vízművek ès hasonlóknàl mekkora Epitomernok hiány van, biztos munkátok lesz! Csak sajnos azt nem teszik hozzá, hogy ilyen helyeken lehet, hogy 200 ezernek is örülni lehet sok esetben. Pedig ahhoz, hogy az infrastruktúra ès egyèb köz ingatlani beruhàzások jók legyenek kellene ilyen helyekre is sok jó szakember, mert a pénz elmegy ès lehet, hogy már a projekt indulása előtt is rossz az egész elképzelés műszakilag ès xar lesz a végeredmény ami a közfelhasználóknak semmit nem èr. Aztán vannak az infrastrukturális cégek (közút, màv stb) ami megint kétes karrier szempontjából. Szóval az az èvi 600 építő ès építészmérnök ha meg szeretne élni ès csak piacon működő céghez menne akkor baromi nagy lesz a verseny, ès mennek le a bérek. Szoval jelen pillanatban nem kell csodálkozni azon, hogy egy kőműves vagy burkolo fontosabb egy cégnek. De ezek szerint akkor gepiparban is lehetnek lassan hasonló jelenségek.

Mondjuk ebben van valami. Jelen példában az építőipar valószínűleg nem áll úgy, hogy 2 évente 1200 pályakezdő mérnököt felszívjon.
Ezáltal gondolom sok jelentkező van pályakezdő pozira, és megy a bérekben az alkudozás lefele. Gondolom Én.

Gyártásban hála isten azért jóval több cég és multi van, nagyobb ember igénnyel.

Sziasztok! Van esetleg valakinek információja, hogy a hatvani Boschnál mekkora most egy mérnöki fizetés? Vidéki autóipari multinál dolgozom villamosmérnökként, de bérek megdöbbentő módon összecsúsztak az utóbbi évek "alacsony fizetések felzárkóztatása " címén. Egy szakmunkás és egy mérnök fizetése között szinte elhanyagolható már a különbség. Sok mérnök tovább is állt az utóbbi időben.

Kezdőbér nettó 280 - 300.000 + caf. + bónusz(ha adják) + valami alamizsna mert ott maradsz hosszú távon, ami kb 5 év után felmegy fél havi - 1 havi fizuig.

Tapasztalt bérről csak 1 et tudok, akinek 3 év alatt nettó 100.000 -rel nött kb a bére.

Siralomház b******!!!
A mérnöki pálya elhagyásán gondolkozom, ennek semmi értelme hogy a 15-20 éves lefingott gépekkel dolgoztató fillérb*szó multik között váltogassak ezekért a xar pénzekért a zajos/bűzös termelésben, miközben ugyanekkora fizukért home officeban csipszet zabálva filmet néznek a szerencsésebb barátaim/ismerőseim.
De a futártól kezdve az asztalosig mindenki hazavisz már 300 nettót, ezekhez képest már nem sokkal több egy mérnöki fizetés, teljesen összecsúsztak a bérek. És erre jön még rá a minimálbér emelés nemsokára, ha arányosan nem emelik a mérnöki fizudat neked is azonnal (hogy a minimálbér és a fizud közti szorzó változatlan maradjon), akkor tulajdonképpen tovább csökkentik a fizudat! És ugye hótziher hogy nem fognak mindenhol emelni....

Nem akarom elhinni ezeket. Bár nem vagyok mérnök de vidéken egy baratom 0 tapasztalattal egyetem utan br. 850 és még szerintem keveset is mondott.

Teljesen hihető,hogy egy mérnöknek 0 tapasztalattal vidéken 850 bruttót adnak.Még a fővárosban is csak ennek a fele körül kap egy kezdő mérnök.

JaJa, teljesen hihető, vidéken bruttó 850K kezdő mérnöknek. Sőt a cég ad szolgálati lakást, fizeti a rezsit+kaját, céges autó korlátlan használat, céges laptop, 2 telefon, évi 2 nyaralás (cég fizeti), gyógyszer támogatás, évi 60 nap fizetett szabadság, korlátlan 100% táppénz betegség esetére, esetleg havi 2-3 prosti költségét is megtéírtik. És a barátod erre kicsit szájhúzva mondta, hogy "hmmm, kicsit kevés az alapfizu, de legyen, elfogadom".

Na én meg ezt nem akarom elhinni. Hol és milyen mérnököknek adnak 0 tapasztalatra ennyit?

Ez konkretan szeged. Valami kazánokat kell uzemeltetni ennyit tudok. Nem értek hozzá hogy mennyire bonyolult vagy nem de ennyit mondott rá két napra hívták hogy lehet kezdeni. Nyelvtudas még szerintem angol sem kell es nem Bosh szintu multi.

Oldalak